En gång var jag på teater och såg en pjäs som heter "Fordringsägare" på
en fri grupp i Stockholm.
Den handlar om två män och en kvinna. Ett triangeldrama som
utspelar sig i Stockholms skärgård runt 1910.
När jag såg den fick jag tankar på hur den kunde skrivas om lite
för att kanske ytterligare passa författaren i smaken. Han tyckte inte
så mycket om kvinnans frigörelse och scenerna jag nu spetsat tillär
egentligen bara en förlängning på det jag såg och skulle kunna hända i
den värld som smisksidan rör sig i.
Först är det konstnärsparet på ön Adolf och Tekla. Hon är för
tillfället i stan och festar runt med väninnor. Hon är också mycket
förtjust i shopping medan han är kvar på ön och försöker skapa. För
denna tid var hon väldigt frigjord och självständig då det ansågs
självklart att kvinnan skulle vara underordnad mannen och lyda honom.
Han lider av hennes frigjordhet och kaxighet, mest för att hon slående
vacker som hon är flirtar med andra män i stan och på båten ut till ön.
Hon vet att hon behagar män och tycks njuta av deras lystna blickar på
hennes vackra kropp, skör och samtidigt lockande. Jag ser den vackra
skådespelerskan som spelade henne så fantastiskt gripande. I sina vita
kläder, höga byxdräkt i linne, de röda skorna med höga klackar, håret
uppsatt och ljusrött läppstift. Han i vit linnekavaj vita linnebyxor
väst och skjorta.
Pjäsens scener dem emellan präglas av detta; hon som kommer
tillbaka från sina äventyr, vill kyssa honom, gulla med honom och reta
honom "Har du haft besök medan jag varit borta? En kvinna? Hon verkar
njuta av att leka med deras relation som om en älskarinna till honom
skulle elda på deras förhållande. Men hon gör det möjligen för att hon
är så säker på honom. Hon är aldrig hotad. Han, som ständigt bevakar
henne, orolig för att hon ska lämna honom för någon annan skulle väl
aldrig själv gå?
Men samtidigt störs hon av hans vekhet, hans ängsliga blickar som
letar efter samförstånd och gillande. det är något omanligt med detta
som tar död på hennes lust. Hon blir rastlös. Hon behöver som alla
kvinnor, en självständig man som står rakryggad och ger henne motstånd.
En karl som kan sätta henne på plats om det behövs. Inte hans
kontrollerande frågor;
Vilka har du träffat?
Vem har du varit med?
Vad gör du om dagarna?
Varför ler du åt alla män?
Vad skrattar du åt med dessa män?
Varför avviker du alltid från mitt sällskap när vi är på fester?
Jag får alltid leta efter dig! En kvinna ska väl gå vid sin mans
sida?
Hon brukade svara; därför att jag tillkänna mig fri!
"Men varför ska du alltid känna dig fri genom att prata och
skratta med andra män?"
"Därför att kvinnor bara bevakar varandra" Männen bekräftar mig-
Kvinnorna är avundssjuka" .
Här brukar han få ett utbrott;
Varför räcker det inte med MIN bekräftelse?! Varför behöver du den
från andra?"
Därför att... jag vet inte jag kanske är omättlig men från dig får
jag bara bevakande ögon som jag vill slå mig fri ifrån."
"Du vill inte ha mig"! skriker han nu.
"Jo det vill jag!!" skriker hon tillbaka".
Det slutar med att hon lämnar honom i huset för att få luft,
ibland har han hunnit slå sönder något i sin frustration.
Så är det. De älskar varandra men kan inte hitta ett sätt att leva
med varandra och Tekla föraktar egentligen sin mans svaghet såsom alla
kvinnor inte står ut med klängiga män.
När pjäsen börjar har hon taket båten till stan igen, rastlös som
hon är får hon aldrig ro med sin man. Något måste hända. Men vad, undrar
han med sin malande svartsjuka. Så får han besök av en nyvunnen
bekantskap som förr firat sommarledigheter på ön och i samma värdshus.
De pratar, spelar schack och vännen Gustav betraktar Adolfs målningar
(sensuella porträtt av sin fru) och skulpturer han fått till när han
orkat samla sig.
Vad Adolf inte känner till är att Gustav har en hemlighet. Han är
Teklas förra man som hon skilde sig ifrån för att istället gifta sig med
Adolf. Nu är han här för att hämnas och förgöra sin exfrus nya äktenskap
och ångrar att han var för sen med att tygla henne. När han väl bestämt
sig hade hon redan flugit iväg. Han lyssnar på Adolf som beklagar sig
över henne och sin ständiga ängslan att hon är på väg bort från honom.
Gustav visar inte sin skadeglädje över något han själv slipper. Men han
säger åt honom att resa sig upp, att vara en man. Att rycka upp sig och
sätta henne på plats. "Har du aldrig provat att aga henne"?
Adolf avstannar sina penseldrag på tavlan och svarar;
"Aga henne”? Kan man göra så? Man slår inte en kvinna. "
Jag pratar inte om att slå, säger Gustav. Jag pratar om lättare
aga på stussen, något som är tillåtet, ja inte bara tillåtet för en man
att göra med sin hustru utan närmast en plikt eftersom det är mannens
plikt att tukta sin hustru. Det är ditt ansvar och du ska veta att man
skrattar åt dig bakom ryggen för att du är under toffeln på din fru.
"Ska jag bara ge henne smisk alltså"?
Ja , på bara stjärten! I dessa fall skiljer sig inte unga kvinnor
från äldre tonårsjäntor som behöver hamna över sin mors knä med jämna
mellanrum"
"Men tänk om hon blir rasande och lämnar mig!
-"Ja då gör hon det med svidande bak men det är inte så troligt.
När svedan i skinkorna och skammen gått över och hon kan sitta ned igen
kommer hon säkert tillbaka. De flesta kvinnor blir fromma som lamm,
lydiga och keliga och respekterar sin man för att han visar att han är
hennes man. Det låter kanske konstigt eftersom de bönar och ber och gör
motstånd men när han använder sin överlägsna styrka och auktoritet till
att lägga henne över knät ger hon snart upp. Då kommer hennes kvinnliga
undergivna natur i sin dager och respekten. För dig. Sin man. Jag har
pratat med många vänner omprovat detta med sina hustrur med samma goda
resultat. En god vän har riset synligt upphängt på köksväggen till hans
frus påminnelse och förödmjukelse. Men sedan hon får smäll då det är
nödvändigt har deras relation blivit harmonisk och självklar på något
sätt. Det har kommit ro i själen inte bara i honom men även hans hustru.
Men går det för långt mellan gångerna blir hon stursk uppnosig och
ostyrig. Jag hade bestämt mig för detta med min senaste fru men tvekade.
Det blev försent och sedan var hon borta. Något jag ångrar nu. Gör inte
samma misstag. Gå ut till ungbjörkarna och skär ut ett björkris. Ha det
i beredskap när hon kommer tillbaka från stan.!"
Adolf som beundrade sin väns klokskap häpnade över den
självklarhet vännen talade om kvinnofrågor. Kunde det vara så enkelt? Ge
henne smäll på stjärten? Som ett olydigt flickebarn? Var det i själva
verket hans plikt som man och förmyndare? Skulle han klara av att vara
så hård? Ja det kanske är detta som hon omedvetet håller på att
provocera fram och som hon innerst inne vet att hon behöver. Tänk om han
veknade inför uppgiften och hennes motstånd?
"Lyd mina råd"! avslutade Adolf innan han reste. Det finns ett
gammalt talesätt för kvinnor som lyder "Hellre en röd stjärt än en svart
själ" Och så några råd om riset; Ungefär ett tiotal ca en meter långa
slanor så att risets toppar blir så jämna som möjligt. Sedan bör
egentligen kvinnan avlöva och binda björkriset. Men du får göra det
första gången. Inga skyddande löv eller annan grönska tillåts vara kvar.
Kvistarna/slanorna måste vara bara för att få mest effekt över
skinkorna. Se helst till att björkriset kommer från en ungbjörk, som ger
de friskaste och fräschaste slanorna.
-Du verkar vara expert på området?
- Det är en gammal visdom, riset har använts i århundraden på
kvinnostjärtar, inte bara barn ska du veta. Förresten kan du ställa
riset i en hink vatten medan det väntar på att användas!
Adolf kunde bara erkänna för sig själv att tanken på allt detta
hade gjort honom upphetsad. Något hände med hans lem som började växa i
byxorna på honom. Om hon nu skulle få honom stor hård och präktig hon
hade ju beundrat honom den så överraskat lystet för hans utrustning
förr, skulle hon inte förlåta honom då även om han bestraffat henne och
det sved som eld i om stussen? Skulle hon inte acceptera den nödvändiga
agan om hon fick "hans vackra stora kuk" som hon kallade den i början av
deras relation, pånyttfödd och med nytt självförtroende? Istället för
den glädjelösa lem som förlorat självkänsla så många gånger på senaste
tiden? Så tänkte han på hennes stjärt. Den där perfekta stjärten hon
äger som Gud skapade kvinnan, rund och lagom fyllig men inte heller för
stor på den annars smala kroppen. Han tänkte på den blottad över hans
knä och han tänkte på ordspråket" Hellre en röd stjärt än en svart
själ".
Med bilden av hennes blossande röda stjärt i huvudet och med
synligt stånd innanför gylfen gick han ut till björkarna utanför huset.
Om någon av grannarna nu såg honom skära ett ris i sommartid, långt från
påsktider, skulle de nog ana att frun hans hade varit olydig. Kanske då
de skulle tänka; Det var så dags att den där näbbgäddan blir satt på
plats! Till och med de jämnåriga fagra grannkvinnorna skulle nog mest
känna både en gemensam systerlig skam och hetta rodna i kinderna, men
samtidigt skadeglädje över att det vankas smisk i ett annat hem och
äktenskap, snarare än kvinnlig solidaritet och medömkan med en syster.
som strax ska smällas på stjärten. I detta har hon helt rätt, Tekla.
Mannen är det enda kvinnan kan hålla fast i handen när det blåser.
Kvinnor skickar pilar på varandra i det dolda.
Ljuset går upp i andra akten. Samma scenografi. Vi ser Tekla ligga
på divanen bortvänd från publiken. Hennes ena hand stryker fram och
tillbaka över stjärten. Varsamt gnider hon den upp och ner över de runda
perfekta vanligtvis förföriska skinkorna. Hennes make Adolf sitter vid
sitt staffli med ett lugn och en självsäkerhet vi inte sett tidigare. På
bordet vid divan ligger ett björkris. Uppenbarligen nyss använt och
publiken kan höra ett svagt avtagande snyftande från den unga hustrun
som måste ha gråtit. Det är som om hela scenen andas ett "ordningen
återställd" efter tidigare kaotiska scener med gräl, frustration och
svartsjuka. Det tar inte många sekunder förrän alla i publiken förstått
vad som nyss hänt och som de inte fått se i realtid. Den unga hustrun
har blivit agad på stjärten med björkris av sin man som tagit sin gode
väns råd på allvar. Hon har fått smäll på bara stjärten. Hon har fått
smisk som hon brukade få i uppväxten av sin stränga mor långt upp
tonåren. Han har äntligen satt ned foten och visat vem som är herre i
huset. Kan scenen uppvisa annat än lugn efter stormen och harmoni? De
pratar inte men scen fortgår utan att något mer händer. Hon i
efterdyningarna av agan med svidande brännande skinkor och han som
återfått självförtroende lust och kåthet. Ja det sistnämnda har även
väckts i henne som paradoxalt nog upplever det som varje smiskad kvinna
upplever. Förödmjukelsen, svedan och förnedringen samtidigt som hon
känner sig omhändertagen och älskad av sin starke make. Han som mellan
penseldragen, ja han målar av henne i denna förnedrande stund, då och då
kastar en blick på hennes stuss han nyss varit så sträng mot. Betraktar
dess perfekta rundning och hennes hand som frenetiskt försöker mildra
svedan och känner hur hans kuk växer. Han känner frestelsen att ta henne
nu där på divanen. Hon skulle undergivet ta emot honom helt och fullt
men samtidigt vill han att bestraffningen ska få sin egen plats. att den
får ebba ut och komma till föraning och förlåtelse. Sedan skulle hon få
av det hon åtrådde.
Publiken som betraktar detta består av män och kvinnor mellan 20
och fyrtio. Den manliga delen av publiken känner samma självförtroende
som mannen på scenen. Vissa som sitter där med flickvänner eller fruar
tänker att det kanske inte vore en sån dum idé. Det händer ju även i
dramatiken och i världslitteraturen! Det har alltid hänt mellan män och
kvinnor. De skulle inte vara den första mannen i historien som smiskar
sin fru eller flickvän när hon är bitchig eller olydig. Den kvinnliga
delen i publiken känner en pinsam hettande skam i kinderna. De tittar på
kvinnans stjärt och känner plötsligt sensuell kontakt med bänken de just
nu sitter på. Undrar hur mycket det svider? tänker dom tjejer som inte
har erfarenhet av aga medan de som har känner precis samma sak som Tekla
där på scenen. Tänk om mannen eller pojkvännen får idéer? Jag har ju
själv varit ganska stygg och taggig på sista tiden. Tänk om han
skulle...? När de går hem från teatern senare kommer majoriteten av
kvinnorna vilja prata om något annat än pjäsen de nyss sett. Det känns
för pinsamt och skämmigt och nära att prata om något som de själva som
kvinnor skulle kunna råka ut för... av mannen de håller i handen. Medan
mannen å sin sida vill höra vad hon har att säga. Förmodligen skulle hon
då avfärda pjäsen som dammig och kvinnoförnedrande.
Men nu går vi tillbaka till scenen vi aldrig fick se. Vad var det
som hände i Teklas liv innan ljuset gick upp i föregående scen?
Tekla kom in till ateljén där hennes man rivit sönder den ena
skissen efter den andra.
Han- Var har du varit?
Hon- Jag träffade våra grannar och tog en tur till stan. det är så
dödens tråkigt här ute. Jag blir rastlös.
Han- Du blir ju rastlös vart vi än är.
Hon- Och det blir aldrig du?
Han - Jag blir rastlös av din oro och att du går omkring och låter
männen betrakta dig från morgon till kväll.
Hon- vad ska jag göra gå omkring med ett skynke över mig?
Han- Nej men du kunde vara lite mer med din lagvigda man!
Hon- som bara målar och målar. Förresten vad tänker du göra av
alla nakenporträtt av mig?
Han- Ditt ansikte syns inte så det är bara nakenstudier.
Hon- Och om män tittar lystet på dom då?
Hon tar upp en tidning och bläddrar i den men slänger den sen på
golvet.
Hon- Nej nu går jag och tar mig ett dopp och sen åker jag in till
stan med kvällsbåten!
Han får plötsligt en ny klang i rösten.
- Jag förbjuder dig att bada naken! Det viskas redan att du passar
på när de unga männen står vid bryggan och fiskar!
Jag förbjuder dig också att göra dessa resor ständigt. Nu stannar
du här hos mig din man tills jag bestämmer att vi far härifrån!
Hon blir chockad över hans nyvunna auktoritet.
- Vad kommer det där ifrån? Jag gör som jag vill!
Så rusar hon ut och får med sig en handduk från sträcket.
Sen går ljuset ned.
I nästa scen ser vi honom ensam i rummet. Han målar inte. Han
väntar, stilla på en stol. Ingenting är förändrat i rummet. Förutom en
sak. Det ligger ett nyplockat björkris på bordet intill divanen. Fullt
synligt i rummet. Vi hör steg och Tekla äntrar rummet. Blöt i håret som
hon flätat.
Hon- Vad sitter du här för? Det är vackert väder därute. Du skulle
sett vilken fisk grannpojken Birger fick!
- Medan du badade naken?
- Sluta nu. Nu packar jag för hemresa.
- Ja det ska bli ett slut på det här. Sätt dig ner!
Han nästan ryter åt henne och chockad sätter hon sig på divanen.
Samtidigt får hon syn på björkriset på bordet.
- Vad är det där?
- Ser du inte?
- Jo ett björkris?
Ja ett björkris. Och från och med nu är det björkriset som får
tala istället för dessa gräl!
- Vad menar du egentligen?
Hon är fortfarande lika stursk men ändå inte. Något nytt hörs i
rösten på henne som skulle kunna liknas vid rädsla.
- Jag menar att jag har bestämt mig för att börja ge dig smisk på
stjärten!
Hennes ögon spärras upp och hur mycket hon än försöker vara stursk
så liknar hon mer en yngre jänta som blivit påkommen med något ofog
inför sin mor.
- Smisk? (paus) Ska det här vara ett fånigt skämt?
- Nej det är inget skämt och det kommer du bli varse när du ligger
med stussen bar över mot knä alldeles strax!
- Det här är inte ens roligt Adolf! Nu går jag och packar väskan!
Hon reser sig och tar några steg men kommer inte långt. Han tar
henne i armen och på några ögonblick gör han det som män så lätt kan
göra med en kvinna. Bara sekunder senare ligger hon över hans knä på
divanen. Klänningen är uppfläkt över ryggen och trosorna nerdragna till
hennes knän.
- Sluta Adolf . Du får inte! Jag är ingen liten flicka!
- Nej men du är en stor flicka och jag borde nog lytt din mors
råd! Att fortsätta ge dig smäll på bara stjärten efter giftermålet.
- Adolf jag varnar dig. Jag lämnar dig för alltid om du
fortsätter!
Adolf ser nu ingen återvändo. Bära eller brista för deras
äktenskap.
Adolf som ser ut att vänta med att använda riset låter sin hand
inleda agan. En skur av klatschar smäller mot hennes vita skinkor som
snart inte längre är vita utan intar en rosa nyans och sedan en ljus röd
och sedan kraftigt röda stora rodnader över hela skinkorna. Denna scen
som publiken inte fick se. Det fanns censur på Strindbergs tid även om
denna typ av hustruaga var tämligen vardaglig och naturlig i många hem.
Vi hör förutom arga kraftiga daskar/klatschar Teklas jämmer och klagan.
Adolf som aldrig varit så bestämd känner att han återfår sin manlighet
och lust som är alldeles självklar när han nu har en sådan närstudie och
relation till hans vackra kvinnas bara stjärt. Han agar av plikt och
fullföljer här sin del av äktenskapet. Att döma av hennes klagan och
gråt kommer hon alldeles säkert fullfölja sin del av äktenskapet efter
detta. Som lydig hustru till sin man. han märker att hon trots sin
ljudliga klagan och gråt ger upp sitt sprattlande ganska tidigt. Som om
hon ger efter. Inser sin maktlöshet precis som hon underordnat sig sin
mors aga upp till nitton års ålder. Hennes händer griper om en kudde.
Ibland om hans ena vad och hon kämpar för att klara av svedan. Den
bekanta med outhärdliga svedan som har en god sak; den tar över för en
stund den stora skammen och förödmjukelsen. Att få smisk på bara
stjärten igen!
Snart tar Adolf en paus och vi hör Tekla snörvla i andfådda
andhämtningar och Adolfs läxande ord då han redogör för alla
förhållningsregler och plikter Tekla nu har att följa för att slippa
detta i fortsättningen. Sedan tar han upp riset, som nu kommer att hänga
fullt synligt i deras hem. Som en påminnelse. En av hennes plikter är
att se till att det alltid finns ett nyplockat ris när han anser att det
gamla är förbrukat. HerreGud så hon skulle skämmas! Att folk fick se att
det fanns ett björkris i hemmet, även i andra tider än påsk! Alla skulle
förstått hon fick smaka riset då och då! Alla skulle vara att hon får
smisk ibland! Riset ger en annan dimension till svedan och Tekla påminns
om riset, som hennes mor tvingade henne att plocka själv, hur
obeskrivligt det sved när kvistarna landade på hennes bara stjärt.
Efteråt fick hon tröst i hans knä. Trosorna fortfarande vid vaden,
stjärten bar satt hon snett i hans knä med stjärten i det fria. Han
pratade lugnt, tröstade, förmanade. Hon snörvlade, snyftade och nickade.
Hon kände hans åtrå under sina ben och fick lust. Hon kunde inte minnas
senast hon blivit så kåt. samtidigt som hon var satt på plats, förnedrad
förödmjukat och skamsen! Men Adolf hade tillräckligt med självdisciplin
för att låta henne vänta. Hon skulle få skamvrå först. Kanske skulle han
skicka henne i säng för resten av dagen.
Det är nu vi kommer in i första scenen. Hon har just fått lämna
skamvrån och han har bestämt sig för att inte skicka henne i säng. Hon
var tillräckligt ångerfull och hade fått nog med tid att tänka i
skamvrån. Hon drog upp trosorna, äntligen och slängde sig på divanen. Nu
hade hon bara en tanke i huvudet; Snälla Adolf, knulla mig! När denna
scen är över går Adolf fram till henne på divanen . Han lyfter upp
hennes klänning och drar på nytt ner hennes trosor. Denna gång inte för
att smälla henne. Han tar henne bakifrån och hennes vällustiga stönanden
vittnar om en förnyad lust. Deras äktenskap förändrades efter denna dag.
Det blev slut med gräl tjafs och retningar. Han fick son Tekla behagfull
intill hans sida och som aldrig hann bli för olydig innan riset kom
fram.
Vi hör hennes röst i en monolog pjäsens epilog:
Det är konstigt verkligen, men när jag går omkring och är öm i
baken lång tid efter att jag fått smäll påverkar det inte bara min
relation med min man utan även hela min attityd till livet. Smisket är
paradoxalt nog en present han ger mig (samtidigt som det är något jag
hatar att få) som demonstrerar hans kärlek och hängivelse han har för
vår relation och hjälper mig att växa som kvinna till ett mer hälsosamt
liv.
I stället för att undvika hårda bänkar och stolar att sitta på
utan kuddar, när jag nyligen fått smisk söker jag paradoxalt nog upp dem
och sätter mig på dem. Man kan tro att jag gillar att plåga mig själv
men det är snarare att jag vill bli påmind om att jag är älskad och
viktig för min man. Att han agar mig för att han bryr sig om mig och
beskyddar mig. Att han visar det genom att ta sig tiden och besväret att
ge mig smisk på stjärten. Det är samma kärlek jag kunde känna blandat
med hat till min mor som aldrig gett mig smäll oförtjänt när jag var
tonåring och gjorde dumheter.
Det märkligaste av allt är att de dagar jag är öm i baken efter
bestraffning och smäll känner jag mer feminin och undergiven och mer
självsäker och kapabel- på samma gång! Tänk att vi är så komplicerade vi
kvinnor! Det är detta som är mest paradoxalt - och som är så svårt att
erkänna i feminismens tidevarv- att hustruagan får mig att känna mig
stark som kvinna, att växa, genom att göra mig undergiven. Jag skulle dö
om någon av mina väninnor visste att jag fick smisk hemma samtidigt som
jag skulle känna en skamlig stolthet om någon av mina tjejkompisar såg
mig när jag gned mig om rumpan med båda händerna som man gör när man
tror att man är ensam just efteråt). De skulle förstå att jag har en man
som ger mig smisk ibland och kanske de skulle känna både avundsjuka,
skadeglädje och sympati. Eller så skulle de känna lättnad över att de
inte var den enda kvinnan på jorden som får smisk av sin man. Och då
skulle liksom vårt systerskap skapa ett än starkare band.
Jag tror att det paradoxala med smisket i äktenskapet är att ju
mer feminina vi kvinnor blir, desto mer kan vår potential komma fram och
desto mer kapabla blir vi. Vi får mer makt i oss själv. Och det tar
absolut fram vår sexuella lust till våra män. Vi blir också mer
kärleksfulla till andra människor, inte bara våra män. Jag har slutat
flirta med andra män. Jag behöver inte deras bekräftelse, jag får den av
min man. Agan gör mig avstressad efteråt mer mjuk.
Men missförstå mig inte. Smisk är fortfarande och kommer alltid
vara något mycket smärtsamt och skam fyllt som jag till varje pris vill
undvika. Fast att jag vet att jag behöver det ibland. Bättre kvinna är
jag inte.